Blogger Layouts

lördag 17 november 2012

12.11.17

Internationella Prematurdagen 2012

Denna dag, som faktiskt är Internationella Prematurdagen går mina tankar till alla föräldrar och anhöriga som kämpat och kämpar för sina småttingar som svävar mellan liv och död.
Även dem som fötts fullgången men med diverse sjukdomar.

Hela det scenariot som utspelades den 8e Augusti för 2 år sedan
när vi fick vår lille Diaz 12 veckor för tidigt (V 27+5), spelas om och om igen upp i mitt lilla huvud. 
Jag kan inte annat än tacka alla de män och kvinnor som kämpade så för att vår lilleman skulle få fortsätta leva bland oss.
Jag är så oerhört tacksam för att allt gick så otroligt bra, trots alla vändor ut och in på alla Mellansveriges sjukhus.
Utan den kuskap och sjukvård som vi har, och dess personal så hade vi aldrig haft vår lille krigare hos oss idag. 
Ett STORT Tack till er alla!

Dagen har i stort sett rullat på som vanligt här hemma.
Fullt ös medvetslös! 

De två minsta här hemma har kikat på film, lekt och hållit låda tillsammans hela dagen då Storasyster varit på lekdate hos en kompis.
Vi har mest tagit det lugnt och myst på inomhus i det gråa trista tråkvädret här hemma med andra ord.
Haft lite mysigt besök av två väninnor med deras barn, druckit kaffe och tjatrat. 

Sedan småttingarna lagt sig har jag spenderat en stund omkringsurfandes på olika leksidor, i hopp om att hitta ngt som barnen önskar sig till jul.

Ja, är det inte lustigt att man aldrig lär sig?!
Varje jul står man där några dagar innan julafton och har inte köpt EN enda julklapp till ngn utav våra 5 småttingar, och lovar sig själv att NÄSTA år ska vi börja i tid för en gångs skull.
Men även detta år som alla andra sitter jag nu här strax en månad före jul och har inte ens börjat! Ogilla skarpt!
Nu när vi dessutom ska bege oss uppöver i Jul kommer vi ju ha några till att lägga på listan över julklappar att inhandla. Så detta år tänkte jag trotsa julstressen och försöka fynda så mkt som möjligt online. ;) 

Började bra med en vinst av en ny surfplatta åt Neah. Min tanke med denna var väl att vi även skulle kunna få henne att bli mer intresserad av att lära sig skriva, läsa etc. Bör ju finnas bra "appar" att inhandla för sånt. Så det inte BARA blir spel, spel och åter igen spel! :)

Har tänkt igenom saker och ting noga och gett mig tusan på att barnen ska få EN riktig present (ngt dyrare) och sen bara ngt enstaka paket m. småprylar. 
Det springer ju lätt iväg med allt annars. :P

Veckorna som kommer ska här börja packas då vi flyttar till nytt hus lagom till jul.
Mycket att packa och få iväg och nog känner jag mig rätt uppstressad över det, då jag inte tänkt tillbringa första dagarna på nästa år i lådor så att säga! 
Men känns på ngt konstigt vis som att jag sitter fast. Har ingen ork el motivation till att ens börja på med allt.
Borde det inte vara tvärtom?! 
Ja ja, det kanske känns bättre när man väl börjat komma igång och ser att det händer ngt. 
Kanske har vi turen att hitta några villiga själar som känner för att hjälpa till på ngt vis?! :)


Men nu så här efter dusch och kikande på barnsidorna tror jag att jag avslutar så här, och slår mig ned i soffan med lite lördagsgotta tillsammans med min husband innan läggdags! :)

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll och har ni inte redan ett skulle jag dagen till ära (Prematurdagen) gå in på Pyttelitens hemsida och införskaffa dig "Prematurbandet", så bidrar du till att göra situationen för prematurfödda barn och deras familjer till bästa tänkbara genom din "donation". 



0 kommentarer: