Blogger Layouts

fredag 4 mars 2011

11.03.04

De senaste dagarna har bestått av bakning till 1000 här hemma.
En anledning är pga att frysen stått tom på fikabröd samt matbröd allt för länge enligt mitt tycke, och
för det andra är det ett otroligt bra sätt att just för stunden fokusera på ngt annat än smärtorna som börjat infinna sig pga min endometrios igen.

Att varje dag leva med vad jag skulle beskriva som förvärkar är näst intill outhärdligt.
För varje dag jag klarar mig utan de där otroligt beroendeframkallande tabletterna är en seger!
Gör allt jag kan för att inte hamna där, varav all städning, bakning etc.
Det blir ju iaf rent här, och gästerna behöver aldrig sitta med endast en slät kopp kaffe i det här huset. :P
Men gud så jag hoppas dagarna går snabbt till jag får operations datumet nu..

Idag bakas här ostfrallor, och jag hoppas verkligen att de ska smaka!
Tänkte nämligen avnjuta lite te med ostfralla till kvällen framför en film med mannen min. :)
För visst ser de väl otroligt smarriga ut?! ;)



Ingredienser (20 portioner/st.)

5 dl vatten

1 paket jäst

1 tsk salt

1 msk sirap

11 dl vetemjöl

1 dl valfri riven ost



Gör så här

1.Värm vattnet till 37 grader o lös sedan jästen.

2.Tillsätt saltet, sirapen o arbeta sedan i mjölet till det blir en smidig deg som släpper från bunken.

3.Låt jäsa i bunken i 30 minuter.

4.Knåda degen o dela o gör små bullar o lägg på bakplåtspapper o låt jäsa ytterligare 20-30min.

5.Strö riven ost på bullarna och grädda o 225grader tills dom fått lite färg, ca 10-15 min beroende på ugn.

6.Låt svalna på galler under bakduk och skiva dom gärna innan du fryser in dom så tinar dom fortare.





I övrigt så är lill prinsen vår sjuk igen.
Han har inte sovit allt för bra om nätterna under ca 1-2 veckors tid, vilket även resulterar i en helt slutkörd mor! :S
Har trott fram tills i går morse att det eventuellt kunde vara tänder på gång, varav gnället.
Men så när jag tog upp vår lilleman under förmiddagen i morse såg jag ngt jag på en gång kände igen...
Söndervärkt trumhinna!
Fick en tid bokad på HC, och den turen resulterade i en omgång Kåvepenin i 5 dagar...
Stackars liten säger jag bara! :(

Var även till Gävle för ännu ett hjärtultraljud idag.
Denna ggn såg det bättre ut än förra, och nu behöver vi inte komma tillbaka förrän till hösten.
Helt underbart att det börjar gå åt rätt håll nu!
Hoppas bara han inte fortsätter att dra på sig olika sjukdomar bara...
För nu tycker jag då att vi gjort vår sjukdomstid för i år i denna familj... Nu kan det bara bli bättre!

Nej ni, nu väntar degen på mig... Så nu ska här bakas klart! 

1 kommentarer:

jeanette sa...

men va bra recept du har! gillar när de inte e nå krångel å inte så mkt konstiga innehåll, köpte ju sånna här idag, men nu ska ja nog tammetusan baka lite bröd imorgon =)